Live Life Dezine

Architecture & Design Magazine in Myanmar

SKETCH FOR ARCHITECTURE

ကိုၿငိမ္းခ်မ္း
ပထမဦးဆံုး အဘကိုၫြန္႔ဝင္းအေနနဲ႔ ဆရာတို႔ေခတ္က ဆရာတို႔ႀကံဳခဲ့ရတဲ့ပညာေရး၊ ဆရာတို႔ႀကံဳခဲ့ရတဲ့ အလုပ္အကိုင္အေတြ႕အႀကံဳ၊ အခုလက္ရွိအေနအထားေပၚ မူတည္ၿပီး Sketch for Architecture ကိုဘယ္လိုျမင္လဲ။ ဘယ္ေလာက္အေရးႀကီးတယ္လို႔ျမင္တယ္ဆိုတာကို ေျပာျပေပးပါဦး။

အဘၫြန္႔ဝင္း
ကိုၿငိမ္းက ေခါင္းစဥ္တပ္ထားတာကေတာ့ Sketch for Architecture။ ဒါေပမယ့္ ကြ်န္ေတာ္ကေျပာသြားမွာက General ေပါ့။ အာခီတက္အေနနဲ႔မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ငယ္ငယ္ကတည္းက အ႐ုပ္ေရးတာဝါသနာပါခဲ့တာေပါ့။ ဆိုေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ Sketch နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး General ပဲေျပာပါ့မယ္။ အာခီတက္အေနနဲ႔ကေတာ့ ေက်ာင္းၿပီးခါစ အေတြ႕အႀကံဳကိုေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ ေက်ာင္းၿပီးေတာ့ ပထမဆံုးလုပ္တာကေတာ့ အိမ္ေလးတစ္လံုးေပါ့။ Client က ေရွ႕ေနႀကီးေပါ့ဗ်ာ။ ဆရာေရႊနဲ႔တြဲၿပီး ကြ်န္ေတာ္က လက္ေထာက္အာခီတက္၊ ေက်ာင္းၿပီးခါစ။ သူကအိမ္ရွင္ဆိုေတာ့ သူ႔အိမ္ရဲ႕ဒီဇိုင္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး သိခ်င္တာေတြေမးတာေပါ့။ ဆရာေရႊကလည္းမေျပာ။ ကြ်န္ေတာ္က်ေတာ့လည္း တစ္ခ်ိန္မွာ ဒီ Client က ကိုယ့္ေယာကၡမျဖစ္ရင္လည္း ျဖစ္လာႏိုင္တဲ့အေနအထားကိုး။ ဆိုေတာ့ စကားေတြဘာေတြကြ်ံမွာစိုးေတာ့ သိပ္မေျပာရဲဘူး။ သူက ဦးေက်ာ္မင္းကိုသြားေျပာတယ္။ ဦးေက်ာ္မင္းဆိုတာ က အာခီတက္ပါပဲ။ ခုေတာ့ ဆံုးသြားပါၿပီ။ “ခင္ဗ်ားတို႔ အာခီတက္ေတြက ဘာလဲဗ်ာတဲ့။ ကြ်န္ေတာ္တို႔က အိမ္ရွင္အေနနဲ႔သိခ်င္လို႔ေမးရင္ သူတို႔ကမေျဖခ်င္သလိုလို မေျပာခ်င္သလိုလိုနဲ႔ေပါ့။” ဆိုေတာ့ ဦးေက်ာ္မင္းက အဲဒီေရွ႕ေနႀကီးကိုျပန္ေျပာတယ္။ အာခီတက္ဆိုတာ သူတို႔လုပ္တဲ့အလုပ္က ပံုေတြဆြဲရတာ။ တရား႐ံုးမွာ ေလွ်ာက္လႊဲသလို ပါးစပ္နဲ႔ေျပာလို႔မွမရတာ။ ခင္ဗ်ားတို႔ေရွ႕ေနေတြက တရား႐ံုးမွာပါးစပ္နဲ႔ေလွ်ာက္လႊဲခ်က္ေပးရင္ ပိုက္ဆံရတာကိုးတဲ့။ သူတို႔က ပါးစပ္နဲ႔ေလွ်ာက္ေျပာေနရင္ ပိုက္ဆံရတာမွမဟုတ္တာတဲ့။ ခင္ဗ်ားအိမ္ကို သူတို႔ပံုဆြဲေပးရင္ၿပီးတာပဲမဟုတ္ဘူးလား” ဆိုၿပီးေတာ့ ဦးေက်ာ္မင္းက ေရွ႕ေနႀကီးကိုေျပာတယ္။

ကြ်န္ေတာ္တို႔က ငယ္ငယ္ကတည္းက အ႐ုပ္ေတြေရးတယ္ဆိုေပမယ့္ ဒါေတြကိုေျပာဖို႔ကေတာ့ သိပ္ေျပာႏိုင္မယ္လို႔မထင္ေတာ့ဘူး။ အဲဒီေတာ့ Sketch ဆိုတာအၾကမ္းဖ်င္းေျပာရရင္ အ႐ုပ္ပဲေပါ့ဗ်ာ။ အဲ့ဒီအ႐ုပ္ကဘာလဲဆိုရင္ ကိုယ့္ရဲ႕အလုပ္တစ္ခု၊ စိတ္ကူးတစ္ခုရဲ႕အစိတ္အပိုင္းေလး တစ္ခုျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ Architecture က်ေတာ့ Sketch က အစိတ္အပိုင္းတစ္ခု။ တခ်ိဳ႕ဟာေတြမွာက်ေတာ့လည္း အေစာႀကီးကတည္းကရွိခဲ့တယ္။ ဥပမာ ပန္းခ်ီဆြဲတာေတြဆိုရင္လည္း Sketch ပါပဲ။ ဒါေတြက Sketch တစ္ခုတည္းနဲ႔ အလုပ္ကိုအဆံုးအထိသြားတယ္။ အာခီတက္မွာမွမဟုတ္ဘူး။ တျခား Profession ေတြမွာက်ေတာ့ ဒီအ႐ုပ္ေရးတာက အမ်ားႀကီးပါပဲ။ ထိုင္းမွာဆို တခ်ိဳ႕ဆင္ေတြေတာင္အ႐ုပ္ေရးတယ္။ တခ်ိဳ႕လည္း ခ်င္ပန္စီေတြ ေတာင္အ႐ုပ္ေရးပါတယ္။ ေက်ာက္ေခတ္မွာကတည္းက လူေတြကအ႐ုပ္ေရးၾကတယ္။ ဘာေတြအတြက္ရည္ရြယ္ၿပီး ေရးၾကတယ္ဆိုတာေတာ့ အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာၾကတယ္။ ဒါက ယံုၾကည္မႈ၊ ကိုးကြယ္မႈ၊ သားေကာင္ေတြရေအာင္ ေရးတာတို႔ဘာတို႔အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိၾကပါတယ္။

ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ ဒီလိုအ႐ုပ္ေတြေရးတယ္ဆိုတာ ဥာဏ္ရည္နည္းနည္းျမင့္တဲ့သူေတြပဲ ေရးခဲ့ၾကတယ္ထင္ပါတယ္။ ဘာရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ေရးတယ္ဆိုတာေတာ့မသိပါဘူး။ ျမန္မာျပည္မွာလည္း ျပဒါးလင္းဂူတို႔၊ ဘာတို႔မွာရွိပါတယ္။ လူေတြ ပထမဦးဆံုးတုန္းက အ႐ုပ္ေတြေရးၾကတယ္။ စာတို႔ဘာတို႔ဆိုတာကေနာက္မွ။ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ Communication လုပ္တဲ့ကိစၥေတြမွာ အရင္တုန္းက အ႐ုပ္ေတြကေနမွ လုပ္ၾကတယ္။ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈေတြပါလာတယ္။ စာေတြမတိုင္ခင္မွာ သူက Symbol ေတြနဲ႔အ႐ုပ္ေတြေရးခဲ့ၾကတယ္လို႔ ကြ်န္ေတာ္ထင္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈရွိလာတယ္။ ပုဂံမွာဆိုရင္လည္း နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီေတြရွိတယ္။ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈေတြပါလာတဲ့အခါမွာ သိတၲထၳမင္းသားက အႀကီးႀကီး။ မယ္ေတာ္မာယာကက်ေတာ့ ေဘးမွာေသးေသးေလး။ အဲဒီလိုမ်ိဳးေတြေရးလာၾကတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက သေကၤတေတြေပါ့။ အီဂ်စ္မွာဆိုရင္ ဇီးကြက္႐ုပ္ကဘာကိုေျပာတယ္။ ေၾကာင္႐ုပ္က ဘာကိုေျပာတယ္။ အဲဒီလိုမ်ိဳးေတြေပါ့။ ဆိုေတာ့ ဘာသာစကားကေနာက္မွ အ႐ုပ္ကေတာ့ လူမ်ိဳးမေရြး၊ ဘာသာမေရြးနားလည္ႏိုင္တဲ့အရာေပါ့။ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ဆက္သြယ္ၾကတာမ်ိဳးေပါ့။

ေနာက္ျမန္မာျပည္မွာလည္း ဒီအတိုင္းပါပဲ။ ၁၉၇၀ ေက်ာ္တုန္းက စာမတတ္တဲ့သူေတြ ျမန္မာျပည္မွာအမ်ားႀကီးပဲ။ အဲဒီမတိုင္ခင္ကတည္းက ျမန္မာေတြကလည္း သူ႔နည္းသူ႔ဟန္နဲ႔ ေရွးကလူေတြအတိုင္းပဲ။ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္အဆက္အသြယ္လုပ္ၾကတာ အ႐ုပ္ေလးေတြနဲ႔။ စာမတတ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ အေျြကးေတြကို အ႐ုပ္ေလးေတြ၊ Symbol ေတြနဲ႔မွတ္ထားတဲ့ေဈးသည္ေတြရွိတယ္။ အဲဒါမ်ိဳးက ျမန္မာျပည္မွာတကယ္ကိုရွိခဲ့တာ။ ဆိုေတာ့ အ႐ုပ္ေတြနဲ႔ Communication လုပ္တာေတြက အမ်ားႀကီးပဲ။ ကြ်န္ေတာ့္အေနနဲ႔ေျပာရရင္ ကြ်န္ေတာ္က ေန႔တိုင္း Architecture မွမဟုတ္ဘူး။ ေန႔တိုင္းစိတ္ကူး ေပါက္ရာေတြကြ်န္ေတာ္ေရးတယ္။ ငယ္ငယ္ေလးကတည္းကေရးတယ္။ ဒါကိုသိတဲ့သူေတြလည္းသိၾကပါတယ္။

တခ်ိဳ႕ကလည္း အ႐ုပ္ေရးတာကိုစနစ္တက်ေရးတတ္ဖို႔ လိုတယ္လို႔ထင္ၾကတယ္။ ဒါကေတာ့ ခုနကေျပာသလို Communication လုပ္တယ္ဆိုတာက ကိုယ့္ရဲ႕ Concept ကို ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ ဒီ Concept ကိုသိဖို႔လိုတယ္။ Architecture မွာဆိုရင္ Drawing ျပၿပီး တျခားသူေတြနဲ႔ Communication လုပ္ရတာမ်ိဳးေတြေပါ့။ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ အဓိကေတာ့ Communication လုပ္တဲ့ကိစၥေအာင္ျမင္သြားဖို႔က အေရးႀကီးတယ္လို႔ထင္ပါတယ္။ Movie Story ေတြမွာလည္း အာခီတက္ေတြလိုပဲ Process ေတြရွိတယ္။ ခပ္ၾကမ္းၾကမ္းပဲ။ သူ႔ရဲ႕စိတ္ကူးကိုျပ႐ံုပဲ။ သိပ္ၿပီးေတာ့အေကာင္းႀကီးမဟုတ္ဘူး။ ဒါက Final work မဟုတ္ဘူးေလ။ ဒါက Process ပဲ။ ကိုယ္နားလည္ၿပီး Final work done ေကာင္းဖို႔ပဲလိုတာေပါ့။ ေနာက္ကြ်န္ေတာ္ေျပာခ်င္တာက အာခီတက္ေတြက Sketch ေတြေရးၾကတယ္။ ဖရန္႔ဂယ္ရီေပါ့။ သူကသူလုပ္တဲ့အလုပ္တိုင္းမွာ Sketch ေတြအမ်ားႀကီးေရးတာ။ ဒီက အာခီတက္ေတြလည္း ဘယ္ေလာက္လုပ္ျဖစ္လဲေတာ့ မသိဘူး။ ဂယ္ရီကေတာ့ သူ႔ရဲ႕စိတ္ကူးကို Sketch ေတြအမ်ားႀကီးေရးတယ္။ ေရးၿပီးသြားရင္ Model ခ်ိဳးတယ္ေပါ့။ ေနာက္တစ္ခုထူးဆန္းတာက မ်ားေသာအားျဖင့္ သူကစိတ္ကူးတစ္ခုရရင္ လက္ကမျြကဘူး။ ေတာက္ေလွ်ာက္ Sketch ေတြေရးတာ။ ဆိုေတာ့ ဂယ္ရီကေတာ့ သူ႔ရဲ႕ Form ေတြ၊ Shape ေတြကေတာ့ အရမ္းေကာင္းတယ္။ ပထမပိုင္းအေနနဲ႔ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ဒီေလာက္ပါပဲ။ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ ကြ်န္ေတာ့္ Daily Life မွာ တစ္႐ုပ္မဟုတ္ တစ္႐ုပ္ေရးပါတယ္။

ကိုၿငိမ္းခ်မ္း
ဆရာေျပာသြားတဲ့စကားထဲမွာ စိတ္ဝင္စားစရာေတြ႕ရပါတယ္။ Architect Sketch မွာ ကြ်န္ေတာ္တို႔ကထင္တာေပါ့ ကိုယ့္ရဲ႕ဒီဇိုင္းကို Express လုပ္တာေပါ့။ ဆရာေျပာသြားတဲ့စကားလံုးထဲမွာက ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ Communicate လုပ္တာ။ Sketch က ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ဘယ္လို Communicate လုပ္တာလဲ။

အဘၫြန္႔ဝင္း
ကြ်န္ေတာ္တို႔က ကိုယ့္စိတ္ကူးနဲ႔ Sketch ေတြေရးတယ္။ ဒါက ကြ်န္ေတာ္တို႔က Client နဲ႔ေတြ႕ေနတာ ဟုတ္ခ်င္မွလည္းဟုတ္မယ္။ မေတြ႕ခင္မွာ ကြ်န္ေတာ့္စိတ္ကူးေတြေပါ့။ Line တစ္ေၾကာင္း၊ Dots ေလးတစ္စက္ကအစ ဒီ Stage တစ္ခုမွာ Concept တစ္ခုရွိတယ္။ ဘယ္လိုေျပာရမလဲဆိုေတာ့ ခုနကလိုေပါ့။ တရား႐ံုးမွာ ေလွ်ာက္လႊဲခ်က္ေပးသလို ကြ်န္ေတာ္တို႔က ပါးစပ္နဲ႔ေျပာလို႔မရဘူးေလ။ ေလွ်ာက္လႊာစာရြက္ ၂ ရြက္၊ ၃ ရြက္ေလာက္နဲ႔စာေရးလို႔လည္းမရဘူး။ မရေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တို႔မွာ ပံုနဲ႔ေရးရတယ္။ အစကတည္းက ကြ်န္ေတာ္ကဒီလိုစစဥ္းစားတယ္။ စဥ္းစားၿပီးေတာ့ ဒီလို Work done ေလးထြက္လာတယ္။ ဒါက ကိုယ္တစ္ေယာက္တည္းမဟုတ္ဘူး။ ကိုယ္စဥ္းစားတာ အဲဒီသေဘာပါပဲ။

ကိုၿငိမ္းခ်မ္း
အဲဒီေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ေမးခ်င္တာက Sketch ဆိုတဲ့ကိစၥကို ဆရာတို႔ကိုေက်ာင္းက Course တစ္ခုအေနနဲ႔သင္ေပးခဲ့လား။

အဘၫြန္႔ဝင္း
ကြ်န္ေတာ္တို႔က RIT ေခတ္ဆိုေတာ့ ကြန္ပ်ဴတာေတြဘာေတြက အရမ္းကိုေဝးတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၅ ႏွစ္ေလာက္က မွစၿပီးသံုးျဖစ္တာ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔တုန္းက ေက်ာင္းမွာအဓိ အေရးႀကီးဆံုးက Basic Drawing ေပါ့။ ေနာက္တစ္ခုက BG ေပါ့။ Tool အေနနဲ႔က ခဲတံရွိမယ္၊။ ဒီ Subject ႏွစ္ခု RIT မွမဟုတ္ဘူးဗ်။ ကြ်န္ေတာ့္သမီးဆိုရင္လည္း ကြ်န္ေတာ္နဲ႔ Generation အရမ္းကြာပါတယ္။ သမီးက စင္ကာပူမွာေက်ာင္းတက္တယ္။ Basic Drawing ကေတာ့ သူလည္းသင္ရတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔နဲ႔မကြာဘူး။ သူတို႔ဆီမွာသင္တာလည္း Dots ေတြ၊ Line ေတြ ၿပီးေတာ့ ကြ်မ္းက်င္မႈျဖစ္ေအာင္လို႔ 4H ခဲတံကို Tone 9 ခုေလာက္ထြက္တယ္။ ခဲျခစ္တဲ့အခါမွာ လက္ရဲ႕အဖိအေဖာ့။ ကြ်န္ေတာ္တို႔တုန္းကလည္း Second Year မွာ Basic Drawing သင္ခဲ့ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔က ဒီေခတ္လိုေတာ့မဟုတ္ဘူး။ ဟိုတုန္းကေတာက္ေလွ်ာက္ ေက်ာင္းမၿပီးမခ်င္း ၁ ႏွစ္လံုးပံုပဲဆြဲေနရတာ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔တုန္းက ပံုဆြဲတာအဆင္မေျပတဲ့သူေတြက စိတ္ညစ္ၿပီးေတာ့ အျခား Major ကိုေျပာင္းသြားတဲ့သူေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ေတြတုန္းက ေျပာင္းလို႔ရတယ္။ ေက်ာင္းမွာ အဲဒါေတြသင္ရတယ္။ ေနာက္ၿပီး Elementary ေတြဘာေတြက Design အပိုင္းေပါ့။ ေနာက္လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၅ ႏွစ္ေလာက္ကမွ ကြန္ပ်ဴတာစသံုးတာကိုး။ ကြ်န္ေတာ္တို႔အလုပ္မွာ ပင္ပင္ပန္းပန္းလုပ္ရတယ္။ ဒီေခတ္ကေတာ့ လြယ္တာေပါ့။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ကေတာ့မွားသြားရင္ အႀကီးအက်ယ္ပဲ။ Drawing ေတြ၊ Sketch ေတြအတြက္ပဲ အႀကီးအက်ယ္စိတ္ညစ္ခဲ့ရတာေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ အေတြ႕အႀကံဳတစ္ခုကိုေျပာရရင္ မနက္ ၇ နာရီမွာ Client ကိုေပးရမယ္။ အဲဒီတုန္းက Proposal Concept ကိုပဲအရင္ျပတာကိုး။ ျပၿပီးေတာ့မွ 3D ဆြဲတယ္။ Rendering ဆိုေတာ့ Water Colour ေတြ ဘာေတြသံုးတာေပါ့။ အဲဒီအလုပ္ရတာကလည္း အဲဒီ Client က အဲဒီညေနကမွ ခင္ဗ်ား အဲဒီပံုကိုမနက္ျပႏိုင္မလားတဲ့။ ညေနမွလာအပ္တယ္။ မနက္လိုခ်င္တယ္ဆိုေတာ့ တစ္ညလံုးေရးတာေပါ့။ ၃ နာရီေလာက္မွာ ကိုယ္က ခဏေလးေမွးၿပီးနားတဲ့အခ်ိန္မွာ သမီးကႏိုးလာၿပီး ေဘးမွာရွိတဲ့ပံုနဲ႔ ဘာမွမဆိုင္တဲ့ေရေဆးအနီေရာင္ႀကီးနဲ႔ ကန္႔လန္႔ႀကီးေကာက္ျခစ္ပစ္လိုက္တယ္။ ပံုကလည္း မနက္ ၇ နာရီေပးရမွာဆိုေတာ့ ဒုကၡေရာက္ေရာ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔အလုပ္လုပ္ခဲ့ရတဲ့ေခတ္က ေပတံနဲ႔ခဲတံနဲ႔အလုပ္လုပ္ခဲ့ရေတာ့ ဘယ္လိုမွလည္း ေနာက္တစ္ခါျပန္လုပ္လို႔ မရဘူး။

အဲဒီလိုမ်ိဳးျပႆနာေလးေတြရွိတယ္။ ေနာက္အလုပ္လုပ္တဲ့အခ်ိန္မွာလည္း ဘာျပႆနာေတြ႕ရေသးလဲဆိုေတာ့ ေခ်ာင္းသာဟိုတယ္လုပ္တဲ့အခ်ိန္မွာေပါ့။ အဲဒီတုန္းက အာခီတက္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ခရီးသြားရင္ A3
Rolling Drawing Board ေလးေတြရွိတယ္။ ဒါေတာင္မွ လူတိုင္းမရွိဘူး။ အခုေခတ္လို Laptop ေတြ ဘာေတြသယ္ဖို႔မရွိဘူး။ ေနာက္ၿပီးေခ်ာင္းသာမွာ အလုပ္လုပ္ရေတာ့လည္း လုပ္ရတဲ့သူေတြက အင္ဂ်င္နီယာေတြလည္းမဟုတ္ဘူး။ ဧရာဝတီတိုင္းက ပန္းရံဆရာေတြ၊ လက္သမားေတြ။ တခ်ိဳ႕ဆိုရင္ ေက်ာင္းေတာင္မေနဖူးတဲ့ သူေတြပါတယ္။ ပါေတာ့ ကြ်န္ေတာ္က Plan ေတြ Elevation ေတြသြားျပလို႔မရေတာ့ဘူး။ မရေတာ့ မ်ဥ္းမပါတဲ့ဗလာစာအုပ္ေဆာင္ထားၿပီးေတာ့ဆြဲျပရတယ္။ ပံုေတြဆိုတာလည္း လံုးဝမျမင္ဖူးဘူး။ စာလည္းလံုးဝမတတ္ဘူး။ ဒီလိုလူေတြနဲ႔ Constrution လုပ္ခဲ့ရတယ္။ လုပ္ေတာ့ အဲဒီမွာသံုးရတာ Sketch ပဲ။ အကုန္လံုး 3D ပဲ။ 3D ေတာင္မွ တစ္ဆင့္ခ်င္းသြားရတာ။ ခင္ဗ်ားဒီဟာျမင္ေသးလား။ ဒီနားမွာ ဒီတံခါးေလးျမင္လား။ တစ္ခါတေလက်ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္က မ်က္လွည့္ဆရာႀကီးျဖစ္သြားေရာ။ မျမင္ေတာ့ဘူးဆရာတို႔ဘာတို႔ျဖစ္သြားေရာ။ အဲဒီတုန္းက လုပ္ခဲ့ရတဲ့စာအုပ္ေတြကိုသိမ္းခဲ့တာ။ ဒါေပမယ့္ အခုေတာ့မျပႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ဘာလို႔ဆိုေတာ့ အိမ္ေျပာင္းရင္း ဘယ္နားေရာက္သြားမွန္းမသိလို႔။ အဲဒီတုန္းက စာအုပ္ ၇ အုပ္ ၈ အုပ္ေလာက္ထိရွိတယ္။ ဒီ Project တစ္ခုလံုးက ဒီစာအုပ္ထဲမွာပဲရွိတယ္။ ေနာက္ ဒီ Project ၿပီးခါနီးမွ ကြန္ပ်ဴတာေတြဘာေတြနဲ႔လုပ္ေတာ့ Drawing ကို Client ကိုေပးတဲ့အခါက်ေတာ့မွ ကြန္ပ်ဴတာနဲ႔ျပန္ဆြဲျပန္တင္။ အဲဒီလိုလုပ္ခဲ့ရတယ္။

ကိုၿငိမ္းခ်မ္း
အဲဒီေတာ့ ဆရာတို႔ေခတ္တုန္းက Basic Drawing ေတြ၊ Sketch ေတြကိုေသခ်ာသင္ခဲ့ရတာေပါ့ေနာ္။ Autocad က်ေတာ့ေရာ ဘယ္ႏွစ္ႏွစ္ေလာက္မွာ ဆရာတတ္သြားတာလဲ။ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ေလ့လာတာလား။ သင္တန္းသြားတာလား။

 

အဘၫြန္႔ဝင္း
ေျပာရရင္ေတာ့ Autocad ကဒီလိုဗ်။ ကြ်န္ေတာ္က နည္းနည္းလည္း ကပ္ေစးနည္းတယ္။ အဲဒီေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ကမသင္ဘူး။ မိန္းမကေတာ့ အာခီတက္ပဲ။ သူကသင္တယ္ဆိုေတာ့ အဲဒီတုန္းက ဆရာေခၚသင္ရတာေပါ့။ ေခၚသင္ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္က ႏွစ္ေယာက္စာေပးရမွာစိုးလို႔ မသင္ဘဲနဲ႔ခိုးၾကည့္ၿပီး ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္သင္ခဲ့တာ။ ဆရာဆီက ခိုးသင္တာေပါ့။ အခုအခ်ိန္ထိလည္း တကယ္ေျပာရရင္ Autocad မသံုးတာကမ်ားတယ္။ ႐ံုးက လူေတြလည္းသိပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ အခုအခ်ိန္ထိ Sketch ပဲ။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ Sketch ရေတာ့ တစ္ခုခုကို အေရးေပၚေျဖရွင္းရေတာ့မယ္ဆို အဆင္ေျပတာေပါ့။ အာခီတက္ဆိုရင္ Sketch မရရင္ေတာ့ နည္းနည္းျပႆနာရွိမယ္လို႔ထင္ပါတယ္။

ကိုၿငိမ္းခ်မ္း
3D Software ေတြဘာေတြေရာသံုးလား။

အဘၫြန္႔ဝင္း
သံုးတယ္။ Sketchup က အမွန္အတိုင္းေျပာရရင္ ကြ်န္ေတာ္သံုးတာ ေတာ္ေတာ္ေစာပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကြ်န္ေတာ္ Sketchup Software ကိုေတာ္ေတာ္ကလိႏိုင္ေနပါၿပီ။

ကိုၿငိမ္းခ်မ္း
အဲဒီေတာ့ ဆရာက Computer နဲ႔ဆြဲတဲ့ Communicated Design, Autocad, Sketchup ေတြကို ေက်ာင္းမွာမသင္ခဲ့ရဘူး။ ေနာက္ပိုင္းမွာမွ Self-Study လုပ္သြားတယ္။ ကိုယ့္ဆီမွာပါလာတာေတာ့ Hand Sketch ေပါ့။ ကိုယ့္ဘဝကိုေျပာင္းလဲေစခဲ့တဲ့ ဒီ Skill ကိုဘယ္လိုသံုးလို႔ရခဲ့လဲ။ Autocad မသံုးဘဲနဲ႔ Hand Sketch ကိုဒီဇိုင္းေကာင္းေကာင္းဆြဲခဲ့ရတဲ့ဆရာ့ဘဝမွာ ႀကံဳခဲ့ရတဲ့အေတြ႔အႀကံဳ၊ Project မွာ ဒါေလးက ဘယ္လိုကူခဲ့လဲ။ အဲဒီလိုအေတြ႕အႀကံဳေတြရွိလား။

အဘၫြန္႔ဝင္း
သိပ္ေတာ့မရွိဘူးဗ်။ ကြ်န္ေတာ္အလုပ္လုပ္တာ ၂၅ ႏွစ္ ေက်ာ္သြားၿပီ။ အခုေနာက္ပိုင္းမွ ႐ံုးနဲ႔အလုပ္လုပ္တာေလ။ ေစာေစာတုန္းပိုင္းတုန္းက ကြ်န္ေတာ္က Working Drawing ေတြပါဆြဲရတယ္။ ကိုယ္တစ္ေယာက္တည္းပဲ လက္နဲ႔ဆြဲရတယ္။ အဲဒီတုန္းက ပိုေတာင္ဆိုးေသးတယ္။ စည္ပင္က ဘိလပ္ေျမေတြ၊ သံေခ်ာင္းေတြမေပးတာက မေပးတာပဲေလ။ BQ တို႔ဘာတို႔ကေတာ့ ေတာ္ေတာ္စိတ္ညစ္ရတယ္။ Drawing ကေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တို႔ လက္နဲ႔အကုန္ဆြဲရတယ္။ အမွန္ေျပာရရင္ Design လုပ္တာကမွ ပိုက္ဆံရေသးတယ္။

ကိုၿငိမ္းခ်မ္း
Rendering က ကြန္ပ်ဴတာနဲ႔လား။ လက္နဲ႔လား။

အဘၫြန္႔ဝင္း
Rendering ကလည္းလက္နဲ႔ပဲ။ အဲဒီေခတ္က ကြန္ပ်ဴတာမသံုးေသးဘူး။ သူတို႔ကေတာ့သံုးတယ္။ Software ေတြက သိပ္မကြာဘူးေလ။ မွတ္မွတ္ရရက ပန္းလိႈင္ေဆး႐ံုေဆာက္တုန္းက ကြ်န္ေတာ္လက္နဲ႔ပဲပံုဆြဲခဲ့တာ။ အဲဒီအခ်ိန္က ျမန္မာျပည္မွာ Designလုပ္တဲ့ Fees က အဲဒီ Rendering လုပ္တဲ့ Fees ေလာက္ေတာင္မရဘူး။ ေျပာရရင္ အဲဒီေခတ္က ပိုက္ဆံနဲ႔ဆိုရင္ တစ္လကို ကားတစ္စီးေလာက္ဝယ္လို႔ရတယ္။ တကယ္ကိုေပးတယ္။ ျမန္မာျပည္ထဲကေတာ့မရွိဘူးထင္တယ္။ သူတို႔ဆီမွာလခနဲ႔ေခၚတာ။ ပံုဆြဲ႐ံုနဲ႔ကို စင္ကာပူေဒၚလာ တစ္ေထာင္ေလာက္ရတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၅ ႏွစ္ေလာက္ကထင္တယ္။ စင္ကာပူမွာလည္း ဒီလိုပဲ။ Rendering ကို လက္နဲ႔ပဲလုပ္တာပဲ။

အဘၫြန္႔ဝင္း
ကြ်န္ေတာ္အခုမွသတိရလို႔ထပ္ေျပာခ်င္တာက အဲဒီေခတ္က နဝတေခတ္ေပါ့။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ကိုယ့္စီနီယာအာခီတက္ေတြလည္းရွိတယ္။ အဓိက Boost လုပ္မွာက နဝတအစိုးရေပါ့။ သူတို႔က Drawing ေတြမွ မျမင္ဖူးတာ။ Model လည္းလုပ္ျပတယ္။ ဒါေပမဲ့ Model အခ်ိန္ေပးရတယ္။ သူတို႔က ဒီေန႔ Project ေပး မနက္ျဖန္လိုခ်င္တာမ်ိဳး။ အဲဒီလိုဆိုေတာ့ တခ်ိဳ႕စီနီယာအာခီတက္ေတြလည္း အလုပ္လာအပ္တာေတြရွိတယ္။ ဒါ့အျပင္မွတ္မွတ္ရရကြ်န္ေတာ္ေျပာခ်င္တာက စိန္႔ဂြ်န္းေဈးေတာ့မွတ္မိၾကမွာပါ။ ေနာက္အဲဒီ Client က ေထာင္က်သြားတယ္ထင္တယ္။ အဲဒီအဖြဲ႕က ဒီဘက္ေခတ္လိုပဲ ေျမကြက္လိုက္ရွာတယ္။ ၿပီးရင္ Design Proposal တင္တယ္။ Proposal ဆိုတာက ဘာမွမပါဘူး။ အထပ္ျမင့္ ေတြအမ်ားႀကီးပဲဆြဲခဲ့ရတယ္။ အဆံုးထိေဆာက္ျဖစ္လိုက္တာဆိုလို႔ MWEA ဆိုတဲ့အမ်ိဳးသမီးစြမ္းေဆာင္ရွင္အသင္း။ အဲဒါက ၁၂ ထပ္ေပါ့။ အဲဒီေခတ္ကေတာ္ေတာ္ျမင့္တာ။ သိမ္ႀကီးေဈးေတာင္မွ ၃ ထပ္နဲ႔ရပ္ေနတာ။ အဲဒါေတြအကုန္လံုးသည္ ဘာလဲဆိုလို႔ရွိရင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္တစ္ေယာက္လက္မွတ္ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး 3D Drawing လက္နဲ႔ဆြဲထားရတာ။ အဲဒါပါတယ္။ ၁၂ ထပ္ေတြ၊ ၁၄ ထပ္ေတြစိတ္ထဲရွိသလိုဆြဲတာ။ ေနာက္ပိုင္းေဆာက္ခ်င္တဲ့ အခ်ိန္ေဆာက္ေပါ့။ အဓိကက ေျမကြက္ပဲ။ ေဆာက္ျဖစ္တာက MWEA တစ္ခုပဲေတြ႕တယ္။ ဒါက 3D Drawing ပဲေပါ့။ ေနာက္တစ္ခါ Housing Complex ေတြ၊ အိုးအိမ္ Project ေတြတက္လာေတာ့မွ Model ေတြဘာေတြ လုပ္တာရွိတယ္။ ဒါေတာင္မွ တစ္ခါတေလ Housing Project ေတြကို လက္နဲ႔ဆြဲခဲ့ရတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ Master Plan ႀကီးကိုလက္နဲ႔ဆြဲခဲ့ရတယ္။ ေနာက္ၿပီး သူတို႔ကို Master Plan ဆိုၿပီးသြားျပရင္ မ်က္လံုးထဲမျမင္ဘူး။ အဲဒီေတာ့ 3D Drawing ပဲ။ အဲဒီလိုေခတ္ေပါ့။

ကိုၿငိမ္းခ်မ္း
ေနာက္ပိုင္း အာခီတက္အငယ္ေတြက 3D Software အရမ္းတတ္ခ်င္ၾကတယ္။ 3D ကေကာင္းလားဆိုေတာ့ ကိုယ့္ကိုကူညီတဲ့ Tool တစ္ခုအေနနဲ႔ေတာ့ေကာင္းတယ္။ ဒါေပမယ့္ Architecture ဆိုတဲ့အႏွစ္သာရနဲ႔ 3D Software နဲ႔ Skerch အေပၚ ဆရာဘယ္လိုျမင္လဲ။ အခုေခတ္က 3D မရရင္ အလုပ္မရဘူးလို႔ေျပာေနၾကတယ္။

အဘၫြန္႔ဝင္း
အဲဒါကေတာ့ ခုနကကြ်န္ေတာ္ေျပာတဲ့ေခတ္၊ အခု ကိုၿငိမ္းေျပာတဲ့ေခတ္ႏွစ္ေခတ္ရဲ႕ အားနည္းခ်က္ေတြကို ကြ်န္ေတာ္ေျပာတာ။ ခုနက ကြ်န္ေတာ္ေျပာတာေတြဆိုရင္လည္း Design Concept ေပ်ာက္ေနတယ္။ လက္ရွိျဖစ္ေနတာက ကြန္ဒိုေတြမွာ အိမ္သာကအျပင္ဘက္ေရာက္ေနတယ္။ ေနာက္ၿပီးအိပ္ခန္းေတြမွာ ျပတင္းေပါက္မပါဘူး။ သူတို႔က 3D ပံုပါရင္ရၿပီ။ Plan ေတြဘာေတြမဖတ္တတ္ဘူး။ ေနာက္ၿပီး အလုပ္လုပ္တဲ့အခ်ိန္မွာလည္း ဒီအတိုင္းပဲ။ အားနည္းခ်က္ေၾကာင့္ အကုန္နစ္နာတာမ်ိဳးမျဖစ္ေစခ်င္ဘူး။ အခုလည္း အဲဒီလိုမ်ိဳးျဖစ္မွာကို စိုးရိမ္တယ္။ ဘယ္ဒီဇိုင္းပဲျဖစ္ျဖစ္က Process တစ္ခုရွိတယ္။ ၿပီးေတာ့ အလုပ္ေသးေသးေလးပဲျဖစ္ပါေစ Design Develop ရွိတယ္။ ခုနကေျပာသလိုမ်ိဳးေတာ့ မျဖစ္ေစခ်င္ဘူးေပါ့။

ကိုၿငိမ္းခ်မ္း
ကြ်န္ေတာ္ၾကားေနရတာက Sketch ကလိုတယ္ဆိုတဲ့အတြက္ ပန္းခ်ီသင္တန္းေတြသြားတက္ၾကတယ္။ အဲဒီေတာ့ ပန္းခ်ီသင္တန္းကိုသြားတက္ရင္ Sketch for Architecture နဲ႔ကိုက္ညီလား။ ပန္းခ်ီသင္တန္းကေပးႏိုင္တဲ့ Sketch for Architecture နဲ႔ဘာကြာလဲ။

အဘၫြန္႔ဝင္း
ခုနကကြ်န္ေတာ္ေျပာသလိုေပါ့။ Sketch ဆိုတာကေတာ့ အမ်ိဳးမ်ိဳးစဥ္းစားရမယ္။ အဓိကက ကိုယ္ျဖစ္ခ်င္တဲ့ Process ကိုဆြဲခ်င္တာဟုတ္ခ်င္မွဟုတ္မယ္။ ဒါေပမယ့္ သူက ဒီ Tool ကိုပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္သံုးႏိုင္တယ္။ ဒါကတစ္မ်ိဳးေပါ့။ ေနာက္တစ္ခုေျပာခ်င္တာက သင္တန္းဆိုတာ ဥပမာတစ္ခုနဲ႔ယွဥ္ျပရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ငယ္ငယ္တုန္းက ဆရာေပၚဦးသက္ပါ။ အာခီတက္ေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။ ေဒၚမာမာေအးက သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို အ႐ုပ္ၿပီးေအာင္ ေရးဆြဲျခင္းဆိုၿပီးေတာ့ သီခ်င္းဆိုတယ္။ ဆရာေပၚဦးသက္က အ႐ုပ္ေရးတယ္။ တကယ္ၿပီးသြားတယ္။ တကယ္လည္းေကာင္းတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ တီဗြီေတြေပၚလာတဲ့ေခတ္မွာ ပန္းခ်ီေငြအံုးေပါ့။ ဆရာႀကီးကိုေစာ္ကားတာမဟုတ္ပါဘူး။ ပန္းခ်ီကိုေငြအံုးက စိုးျမတ္နႏၵာပံုဆြဲတယ္။ ဆိုေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ၾကည့္တာ ဒီသီခ်င္းက တီဗြီမွာ႐ိုက္တာဆိုေတာ့ မၿပီးလည္းတစ္ကဒ္ခ်င္းျဖတ္ျပလို႔ ရတဲ့ေခတ္ဆိုေတာ့ ကိုေငြအံုးဆြဲတဲ့ပံုက မၿပီးဆိုတာသိသာေနတယ္။ ဒါကဘာကြာလဲလို႔ေျပာရင္ နည္းစနစ္ေပါ့ဗ်ာ။ ဆရာေပၚဦးသက္ကက်ေတာ့ ပန္းခ်ီကိုဘယ္နားက စဆြဲမလဲဆိုတာ Shape, Form ေတြနဲ႔ တကယ့္ကို Process နဲ႔ကိုသြားတာေပါ့ေနာ္။ ကိုေငြအံုးကက်ေတာ့ မ်က္လံုးေလးကေနစဆြဲ၊ ႏွာေခါင္းေလးဆြဲေပါ့။ ပန္းခ်ီဆရာဆိုရင္ေတာ့ နားလည္ပါတယ္။ ေျပာရရင္ နည္းစနစ္မမွန္ဘူးေပါ့။ သေဘာကေတာ့ နည္းစနစ္ေပါ့ဗ်ာ။ ကိုသစ္တို႔ဆိုလည္းဒီလိုပဲ။ 3D ေလးတစ္ခုကိုပဲ Line ေတြ Form ေတြ Shape ေတြအရင္ဆြဲတယ္။ ၿပီးမွပဲ Detail ေတြကို တစ္ဆင့္ခ်င္းစီထည့္သြားၾကတာပဲ။ ဒါကေတာ့ နည္းစနစ္ေပါ့။ ဒီလိုနည္းစနစ္တက်တတ္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ ပိုေကာင္းတာေပါ့။ ပန္းခ်ီဆရာဆိုေတာ့ အေျခခံအရေတာ့တူမွာပဲ။ အဲဒီသေဘာတရားရရင္ေတာ့ ေကာင္းတာေပါ့။ ။

အယ္ဒီတာအဖြဲ႕