Live Life Dezine

Architecture & Design Magazine in Myanmar

အိမ္

“မိသားစု” -Family- တစ္ခုမွာ အေဖ၊ အေမနဲ႔ မွီခိုသူ (အေဒၚ၊ ဦးေလး စသည္) နဲ႔ သား၊ သမီးက ႏွစ္ေယာက္လို႔တြက္ရင္ေတာင္ ငါးဦး၊ လူငါးသန္းရွိရင္ မိသားစုတစ္သန္းရွိမွာေပါ့။
မိသားစုတစ္စုေနဖို႔ အိမ္တစ္လံုးေဆာက္ရတယ္ဆိုရင္ လူဦးေရငါးသန္းရွိရင္ အိမ္အလံုးေပါင္းက တစ္သန္း။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ လူဦးေရသန္း (၅၀) ေလာက္ လို႔ဆိုၾကတဲ့ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အိမ္အလံုးေပါင္းက ဆယ္သန္းပါလား။ နည္းတဲ့အေရအတြက္မွတ္လို႔။
ဒီေလာက္မ်ားတဲ့ေနအိမ္ေတြထဲမွာ -Scale – “အရြယ္အစား” တကယ္မ်ားၿပီး “ပံုပန္း” -Form- က မကုန္ခမ္းႏိုင္ေအာင္ရွိမလားပဲ။ “စနစ္” -Method- ေတြကိုလည္း မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္စဥ္းစားၾကေသး။

 

 

ဒီလိုေနဖို႔ “အိမ္” ကို ဘယ္တုန္းကတည္းကစၿပီး စဥ္းစားသလဲ၊ ေဆာက္ခဲ့သလဲဆိုတဲ့ေမးခြန္းက အေမးလြယ္သေလာက္ေျဖရအခက္သား။
ေရွးဦးလူသားဟာ ကြင္းျပင္မွာေနေတာ့မယ္ဆိုၿပီး သစ္ပင္ေပၚမွာျဖစ္သလို ေနရာက သို႔မဟုတ္ သဘာဝဂူေတြထဲမွာ ေနရာကထြက္လာကတည္းက ႀကံဳရတဲ့ျပႆနာပဲလို႔ဆိုရင္မလြန္တန္ရာ။ ေရွးဦးလူသားဟာ လႈပ္ရွားရင္း၊ ႐ုန္းကန္ရင္းနဲ႔ ေတြ႕ရတဲ့အေတြ႕အႀကံဳနဲ႔ ျမင္ရ၊ ကိုင္တြယ္ရတဲ့ပစၥည္းအေရအတြက္မ်ားလာေလ၊ စဥ္းစားလာရေလ၊စဥ္းစားလာေလေလျဖစ္ႏိုင္စရာ လမ္းေတြက အသြယ္သြယ္ဆိုတာကို သိလာေလေလကိုး။
တျခားသက္ရွိေတြနဲ႔စာရင္ “လူသား” Homo-sapiens ဟာစဥ္းစားတဲ့ေနရာမွာသာလြန္တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ေကာင္းတယ္။ ဒါေၾကာင့္လဲ ေတြ႕သမွ်ပစၥည္း လူသိနည္းေသးတဲ့နည္းေတြနဲ႔ေနဖို႔ကိစၥကို အမ်ိဳးမ်ိဳးစမ္းၾကည့္၊ ေဆာက္ၾကည့္မွာေသခ်ာတယ္။ဒီလိုစမ္းၾကည့္၊ ေဆာက္ၾကည့္ေနဆဲမွာကိုပဲ တျခားေတြးစရာကိစၥေတြက ေခါင္းထဲကို တစ္ခုၿပီးတစ္ခုေရာက္လာျပန္ေရာ။
သူေၾကာက္ရြံ႕လို႔အ႐ံႈးေပးပါၿပီလို႔ ျပခ်င္ေနတဲ့ဧရာ မေက်ာက္ေဆာင္ႀကီးကိုလည္း အ႐ိုအေသေပးမယ္။ သူ႔ကိုအေႏြးဓာတ္နဲ႔ အလင္းေရာက္ေပးလို႔သေဘာက်တဲ့ “ေန” -Sun- ကိုလည္းေလးစားေၾကာင္းေျပာမယ္။ သူ႔ကို အေမွာင္ထဲမွာ ေၾကာက္စိတ္ေလ်ာ့ေအာင္လုပ္ေပးတဲ့ “လ” -Moon- ကိုလည္း ခ်စ္ခင္ေၾကာင္းျပခ်င္မယ္။

ပတ္ဝန္းက်င္မွာ ေဝေဝဆာဆာပြင့္ေနတဲ့ ေရာင္စံုပန္းလွလွေလးေတြခူးလာၿပီး သူအထင္ႀကီးတဲ့ (သို႔) ၾကာက္ရြံ႕တဲ့႐ုပ္ဝတ­­ၳဳ၊ ေတာေတာင္သစ္ႀကီးဝါးႀကီးနဲ႔ အပူေငြ႕ေပးလိုက္၊ လင္းလိုက္ေမွာင္လိုက္လုပ္ေနတဲ့ တန္ခိုးရွင္ေတြကိုအ႐ိုအေသေပးမယ္။ လြယ္လြယ္နဲ႔ေရႊ႕လို႔ ေကာက္လို႔ရတဲ့ေက်ာက္တံုးေက်ာက္ခဲေတြကိုဆင့္ၿပီးတစ္မ်ိဳး၊ စီၿပီးတစ္မ်ိဳးနဲ႔လည္း ေလးစားေၾကာင္းေျပာမယ္။ “ကိုးကြယ္မႈ” -Worship- က ထင္တာထက္ကိုေစာၿပီးေပၚခဲ့မွာမလြဲဘူး။
ဒီ႐ိုေသကိုးကြယ္မႈက လူ႔အသိဥာဏ္က်ယ္လာသည္ နဲ႔အမွ်နက္နဲလာၿပီး စဥ္းစားဥာဏ္ရဲ႕အတိမ္အနက္ကိုျပရာေရာက္မယ့္ “ဘာသာေရး” -Religion- ေတြျဖစ္လာတဲ့ အဆင့္မ်ားမွာ ကိုးကြယ္ျခင္းကို ေလးနက္တဲ့အဓိပၸာယ္နဲ႔ အေကာင္အထည္ေဖာ္မယ္ဆိုတဲ့သံဓိ႒ာန္က ဘာသာေရး၊ အေဆာက္အဦေတြကိုအေလးအနက္ထားၿပီး ေဆာက္လုပ္ေစျခင္းဆိုတဲ့တြန္းအားကိုျဖစ္ေပၚေစမွာပဲ။

လူ႔သမိုင္းအဆင့္ဆင့္မွာ ကိုးကြယ္မႈပံုသ႑ာန္ေတြ ေျပာင္းခဲ့သလို ဒီလိုကိုးကြယ္မႈကို ပံုပန္းနဲ႔သ႐ုပ္ေဖာ္တဲ့ အေဆာက္အဦေတြလည္း အမ်ားအျပားေတြ႕ၾကရၿပီး ဗိသုကာသမိုင္းဆိုတဲ့ဘာသာရပ္မွာဆိုရင္ အီဂ်စ္ေခတ္၊ ေခါမေခတ္၊ ေရာမေခတ္၊ ပုဂံေခတ္နဲ႔ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ စသည္ျဖင့္ခြဲျခားၿပီး အေသးစိတ္ေျပာတယ္။
သမိုင္းေခတ္ေတြက ေျပာင္းလဲမႈမ်ားသလို ျမန္တဲ့အခါျမန္မယ္။ ေႏွးတဲ့အခါေႏွးမယ္။ ဒါေၾကာင့္ဘာသာေရးအေျပာင္းအလဲကို မွန္းရခက္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ယံုၾကည္မႈအရွိန္အဟုန္ျမင့္တဲ့ေခတ္မွာ ဘာသာေရးအေဆာက္အဦေတြ မ်ားမ်ားေဆာက္ၿပီး ထုထည္လဲႀကီးမယ္။
သို႔ေသာ္ လူဦးေရတိုးပြားလာျခင္းအေပၚမူတည္ၿပီး ေဆာက္ဖို႔လိုမယ့္အိမ္အေရအတြက္ လိုအပ္ခ်က္ကိုေတာ့ ဘာသာေရးအေဆာက္အဦေတြရဲ႕ အေရအတြက္က မီမွာမဟုတ္သလို ႏိႈင္းစရာလိုမွာလည္းမဟုတ္ဘူး။
ဒါေၾကာင့္ အေရအတြက္နဲ႔လိုအပ္တဲ့ ဖိအားမတန္တဆမ်ားတဲ့အိမ္ကို ေဆာက္ဖို႔ကလဲမဆံုးႏိုင္သလို ဒီအိမ္ကိစၥကို အေၾကာင္းျပဳၿပီးစဥ္းစားစရာေတြက မကုန္ႏိုင္မခန္းႏိုင္။
ယေန႔လို႐ႈပ္ေထြးေပြလီလာတဲ့ေခတ္ကာလမွာ အိမ္ကိုျပည္သူအမ်ားလိုအပ္ခ်က္အေနနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္သူရဲ႕တာဝန္ျဖစ္လာၿပီး “ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္း” –Urban Plannig-, “အိုးအိမ္ကိစၥ” -Housing- စသည္ျဖင့္ က႑ေတြခြဲၿပီး ဒီအိုးအိမ္ကိစၥကိုပဲအေသးစိတ္ၿပီး ႐ႈပ္ေထြးတဲ့အေတြး အယူအဆေတြ နည္းဥပေဒေတြနဲ႔ စီမံခန္႔ခြဲလာရၿပီ။

လူသားမ်ိဳးႏြယ္စု Homo-sapien က ေပ်ာက္ကြယ္မသြား႐ံုသာမက တိုးပြားလာတဲ့လိုအပ္ခ်က္နဲ႔ “တြယ္တာမႈ” -Bond- ဆိုတဲ့ “ခ်ည္ေႏွာင္မႈ” နဲ႔ခ်ည္ေႏွာင္ၿပီး ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ “မိသားစု” -Family- ထူေထာင္မႈဆိုတဲ့ ပင္မလိုအပ္ခ်က္က ဆက္လက္ေတာင္းဆိုေနသမွ်ကေတာ့ အိမ္ေတြေဆာက္ေနၾကရဦးမွာေပါ့။
ေဆာက္လုပ္မယ့္နည္းနာေတြ၊ အသစ္အသစ္ေတြ စဥ္းစားသလို၊ ေဆာက္လုပ္ေရးပစၥည္းေတြ ထပ္ခါထပ္ခါထြင္ေနႏိုင္ေသးလို႔ ပိုမို႐ႈပ္ေထြးတဲ့ “အိမ္အေတြး” ေတြဆက္ေပၚေနၿပီး ရပ္ထားလို႔မရတဲ့ ေလ့လာေရးခရီးရွည္ႀကီးျဖစ္လာၿပီ။
ၿမိဳ႕ႀကီးျပႀကီးေတြရဲ႕ထုထည္နဲ႔ လိုအပ္မယ့္အိမ္ယာကိစၥ -Housing Problem- နဲ႔ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္ရင္ “လံုးခ်င္းအိမ္” –Single House- ကအေသးအမႊားလို႔ဆိုခ်င္ၾကမယ္။ အိမ္တစ္လံုးခ်င္းရဲ႕ထုထည္သာေသးမယ္။ အေရအတြက္ ေတာ့ အဆမတန္မ်ားတယ္။
တစ္လံုးျခင္းရဲ႕ထုထည္အရ “လံုးခ်င္းအိမ္” –Single House- ကို အေသးအမႊားလို႔ဆိုႏိုင္ေလာက္ပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ ပတၲျမားလို၊ နီလာလို အလြန္ခ်စ္စရာအရည္ေလးေတြလဲ့ေနလို႔ “လံုးခ်င္းအိမ္မွာလဲ” သူ႔ဆြဲေဆာင္မႈ သို႔မဟုတ္ သူ႔စြဲမက္စရာေလးေတြနဲ႔သူ။ သူ႔ရဲ႕အႏုညာေျမာက္မႈကလဲ တစ္နည္းတစ္ဖံု ပိုျပည့္စံုၿပီး သူ႔ရဲ႕က႑ကဆံုးသြားၿပီလို႔မဆိုႏိုင္ဘူး။ “လံုးခ်င္းအိမ္” ကေလးေတြေဆာက္ဖို႔မလိုေတာ့ဘူးလို႔ ေျပာလို႔မရဘူး။
လူေနဖို႔အိမ္ကို လူသားေတြ ေရွးဦးကာလထဲက ေဆာက္ခဲ့သည္ျဖစ္ေပမယ့္ လူ႔အသိဥာဏ္တိုးတက္မႈနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈရဲ႕ပံုရိပ္အေနအထားအထိ တိုးတက္လာဖို႔ေတာ့ ကာလရွည္စြာၾကာခဲ့တယ္။
ေခတ္သစ္ဗိသုကာထဲက လူေနအိမ္ရဲ႕သမိုင္းေၾကာင္းကို ေလ့လာမွတ္တမ္းတင္ရာမွာ ေခတ္ကာလ ေတြပိုင္းျခားၿပီး သင္ၾကားေလ့လာၾကရတယ္။ (၁၈) (၁၉) ရာစုႏွစ္မ်ားက ဥေရာပနဲ႔ အေမရိကန္ႏိုင္ငံတို႔မွာေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့ “စက္မႈေတာ္လွန္ေရး” –INDUSTRIAL REVOLUTION- ကိုဘယ္ေခတ္နဲ႔မွႏိႈင္းယွဥ္လို႔မရေအာင္ ေျပာင္းလဲေစခဲ့တဲ့ေခတ္လို႔ သတ္မွတ္ၾကတယ္။
ဒီေခတ္အထိေတာ့ အစဥ္အလာက သတ္မွတ္ေပးတဲ့ ပံုစံနဲ႔အိမ္ေတြကိုေဆာက္ခဲ့တယ္။ အေျပာင္းအလဲဆိုလို႔လည္း ေနာက္ဆံုးေခတ္ကိုမွီၿပီး ပါးပါးလ်ားလ်ားပဲ ျပဳျပင္ဖို႔အာ႐ံုထားတယ္။

ဒါေပမဲ့ စက္မႈေတာ္လွန္ေရးက ေဖာ္လိုက္တဲ့ကုန္ထုတ္လုပ္မႈနဲ႔ ကုန္သြယ္မႈေတြရဲ႕အရွိန္အဟုန္ကျပင္းထန္လြန္းေတာ့ စီးပြားေရးရဲ႕အင္အားက ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈေတြကိုပါေျပာင္းလဲလိုက္ၿပီး အသစ္ေပၚေပါက္တဲ့စနစ္ရဲ႕လိုအပ္ခ်က္ကတစ္မ်ိဳး၊ အသစ္ေပၚေပါက္လာတဲ့ ေဆာက္လုပ္ေရးပစၥည္းေတြကတစ္ဖံု။
ဒါ့အျပင္ အေဟာင္းရဲ႕ရွည္ၾကာတဲ့ေလာင္းရိပ္ကိုၿငီးေငြ႕မႈကလည္း တေမွာင့္။
ဒီလိုနဲ႔အေဟာင္းကိုၿငီးေငြ႔၊ အသစ္ကိုေတာင့္တ၊ အေတြးသစ္ကိုအေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္တဲ့ ပစၥည္းပစၥယေတြက အဆင္သင့္၊ နည္းပညာသစ္ေတြကေပၚေပါက္လာၿပီး အေလ့အက်င့္ရလာၿပီးကြ်မ္းက်င္လာ။
စက္မႈေတာ္လွန္ေရးေခတ္က ေတာင္းဆိုလာတဲ့ အေတြးသစ္၊ အျမင္သစ္၊ ဟန္သစ္၊ ပန္သစ္ေတြက တစ္ေန႔တျခားအားေကာင္းလာမွာကို ႀကိဳတင္သိျမင္ခဲ့တဲ့ ဆရာတစ္ဆူ၊ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံမွာေပၚထြန္းခဲ့တယ္။ ဒီဆရာႀကီးရဲ႕အာ႐ံုက “စက္မႈေတာ္လွန္ေရး” ေခတ္ရဲ႕လိုအပ္ခ်က္လို႔ဆိုရမယ့္ Industrial Design က မရွိမျဖစ္လိုအပ္ၿပီဆိုတာပါပဲ။

ဆရာႀကီးရဲ႕အမည္က – Peter Behrens ပါတဲ့။
ဒီဆရာႀကီးထံပါးမွ အေႏၱဝါသိက – တပည့္ရင္းမ်ား “အျဖစ္နဲ႔ေလ့လာဆည္းပူးခဲ့သူ လူငယ္အခ်ိဳ႕ရွိခဲ့ၿပီး ေခတ္သစ္စက္မႈေခတ္ရဲ႕စက္မႈဒီဇိုင္း” Industrial Design ပညာကိုအုတ္ျမစ္ခ်ေပးသူမ်ားလို႔ဆိုရင္လဲ မလြန္တန္ရာ။
ဒီဆရာႀကီးရဲ႕ဩဇာနဲ႔သင္ျပမႈေၾကာင့္ ဗိသုကာအသစ္နဲ႔ ေခတ္သစ္စက္မႈဒီဇိုင္းပညာႀကီးထြားဖြံ႕ၿဖိဳးေစဖို႔ အဓိကအခန္းကပါဝင္ခဲ့ၾကသူ ေရွ႕ေဆာင္ဆရာႀကီးမ်ား ေပၚေပါက္လာၿပီး စာရင္းထုတ္ၾကည့္ရင္-
(၁) ဂ်ာမဏီႏိုင္ငံမွာ Bauhaus ဆိုတဲ့ဒီဇိုင္းေက်ာင္းကို တည္ေထာင္သူ Walter Gropius “ေဝၚလ္တာဂ႐ိုပီးယပ္စ္”
(၂) ေမာ္ဒန္ေခတ္ကို ဦးေဆာင္သူတစ္ဦးျဖစ္လာမယ့္ Ludwig Mies van der Rohe လူးဒဝစ္မီးစ္ဗန္ဒဲ႐ိုး
(၃) ျပင္သစ္ႏိုင္ငံသား ဆြစ္ဇာလန္ဖြား Le Corbusier ေလေကာ္ျဗဴစီေယး
(၄) ဖင္လန္ႏိုင္ငံက Alvar Aalto အယ္လ္ဘာအာလ္တိုနဲ႔
(၅) အေမရိကန္ႏိုင္ငံက Frank Llyod Wright ဖရန္႔ခ္လြိဳက္႐ိုက္ တို႔ျဖစ္ၾကတယ္။
ဒီေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပဆရာႀကီးမ်ားက ၿမိဳ႕ျပစီမံပံုစံ -Urban Planing- ရဲ႕ေကာင္းက်ိဳးဆိုးျပစ္ကအစ ေျြကထည္ေျမထည္လို လူသံုးကုန္ပစၥည္းမ်ားအထိ “စက္မႈေတာ္လွန္ေရး” အလြန္ကာလမ်ားရဲ႕လိုအပ္ခ်က္နဲ႔ အေတြးကိုအေျခခံစဥ္းစားပံု၊ စက္စြမ္းအားတိုးခ်ဲ႕ၿပီး ပစၥည္းမ်ိဳးစံုကို ထုနဲ႔ထည္နဲ႔အျမန္အဆန္ထုတ္လုပ္မယ့္ စက္မႈေခတ္ရဲ႕ေတာင္းဆိုခ်က္နဲ႔ကိုက္ညီေအာင္ ညႇိႏိႈင္းစဥ္းစားရမွာအေရးႀကီးပံုကို ၫႊန္ျပဦးေဆာင္ခဲ့တယ္။ အာ႐ံုေျပာင္းဖို႔သင္ၾကားေဟာေျပာၿပီး လက္ေတြ႕လဲပစၥည္းေတြကိုလုပ္ျပ အေဆာက္အဦေတြကိုေဆာက္ျပခဲ့ၾကတယ္။
ေနထိုင္မယ့္အိမ္ပံုသ႑ာန္ေျပာင္းတယ္ဆိုေပမဲ့ ေနထိုင္သူရဲ႕ “ေနမႈဘဝ” –Mode of Life- အထိ သက္ေရာက္မႈရွိေစတာျဖစ္လို႔ အိမ္ရဲ႕ပံုပန္းေရာ၊ အခန္းဖြဲ႕ စည္းပံု၊ “ဟင္းလင္းခြင္” -Space- ကိုပါ အက်ိဳးသက္ေရာက္ေစတယ္။

သံမဏိတိုင္နဲ႔တန္းေပၚမွာ သံမဏိျပားေတြနဲ႔ ကာရံထားတဲ့ေလးေထာင့္တံုးပံုလို အိမ္ေပါ့ေပါ့ပါးပါးေတြမွာ ျပတင္းလိုဝင္ေပါက္လိုအပြင့္ကို မွန္ခ်ပ္ႀကီးႀကီးနဲ႔ ကာထား႐ံုသက္သက္နဲ႔ေဆာက္ျပလိုက္ေတာ့ စနစ္ေဟာင္းနဲ႔ ေနသားက်ေနခဲ့လို႔ အားလံုးအၾကပ္႐ိုက္ကုန္တယ္။
ဒီအေတြးသစ္နဲ႔ေဆာက္တဲ့အိမ္ေတြ အစပိုင္းမွာေတာ့ လက္ခံဖို႔အခက္အခဲနဲ႔ရင္ဆိုင္ခဲ့ၾကရေပမဲ့ အခ်ိန္နဲ႔ပစၥည္း၊ နည္းပညာရဲ႕အေျပာင္းအလဲကိုက ေတာင္းဆိုမႈျဖစ္လို႔ ဒီလို႐ိုးရွင္းမႈနဲ႔ ယခင္ကနဲ႔ကြာျခားမႈကိုလက္ခံလာတယ္။ ဦးေဆာင္သူေမာ္ဒန္ရဲ႕လမ္းျပဗိသုကာဆရာႀကီးေတြအားလံုးလည္း စက္႐ံုအလုပ္႐ံုလို အေဆာက္အဦႀကီးေတြသာမကဘဲ လံုးခ်င္းအိမ္အႀကီးအေသးကို ေဆာက္ၿပီးလက္စြမ္းျပခဲ့ၾကတယ္။
ဒီဆရာႀကီးမ်ားရဲ႕ထူးျခားၿပီး ထင္ရွားတဲ့လံုးခ်င္းအိမ္မ်ားကိုတင္ျပေဆြးေႏြးရင္ ေမာ္ဒန္ေခတ္ရဲ႕ “လံုးခ်င္းအိမ္” –Single House- ရုပ္ပံုလႊာ Image ေပၚလာႏိုင္ေကာင္းရဲ႕ထင္လို႔ ဒီဆရာႀကီးမ်ားရဲ႕ “လံုးခ်င္းအိမ္”နဲ႔ ဒီအိမ္မ်ားရဲ႕ အႏွစ္သာရနဲ႔အေတြးေတြကို တင္ျပလိုက္ပါတယ္။ ။

ဗိသုကာၾဆာေ႐ႊ