Live Life Dezine

Architecture & Design Magazine in Myanmar

ခ်စ္စရာအရြယ္ ဗိသုကာသင္ၾကမယ္

ႏိုင္ငံတကာစစ္တမ္းေတြအရ ကေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဦးေႏွာက္ဥာဏ္ရည္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈဟာ အသက္ (၃) ႏွစ္အရြယ္မွာ အသာဆံုးလို႔ဆိုပါတယ္။ အသက္ ၅ ႏွစ္ မတိုင္ခင္မွာပဲ ကေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဦးေႏွာက္စြမ္းေဆာင္ႏိုင္စြမ္းက (၉၀) ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ တိုးတက္လာပါတယ္။ ကေလးတစ္ေယာက္ ဦးေႏွာက္ဖြံ႕ၿဖိဳးႏိုင္မႈ အေကာင္းဆံုးကာလအပိုင္းအျခားက အသက္(၁)ႏွစ္ ကေန (၅) ႏွစ္အတြင္း အေကာင္းဆံုးလို႔ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ စာေရးသူတို႔လည္း ကေလးေတြကိုေလ့လာၾကည့္ရင္ အသက္ (၁) ႏွစ္ကေန (၅) ႏွစ္ၾကား ကေလးအမ်ားစုဟာ အမ်ားအားျဖင့္ အေမးအျမန္းထူေလ့ရွိၿပီး အရာရာကို စူးစမ္းခ်င္စိတ္အၿမဲရွိပါတယ္။ စာေရးသူတို႔ႏိုင္ငံစနစ္အရ အသက္ (၅) ႏွစ္ျပည့္တဲ့ကေလးေတြက အေျခခံပညာ မူလတန္းအဆင့္သို႔တက္ေရာက္ရၿပီး အဆင့္ဆင့္အထက္တန္းသို႔တက္ေရာက္ကာ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရမွ ျပ႒ာန္းထားေသာသင္႐ိုးမ်ားကို သင္ၾကားရပါတယ္။ ထိုသင္႐ိုးေတြထဲ သိသင့္သိထိုက္တဲ့ဘာသာရပ္ ေပါင္းစံုပါဝင္ေသာ္လည္း ဗိသုကာပညာဘာသာရပ္ႏွင့္မူ ထိေတြ႕မႈ နည္းပါးလွတာကိုေတြ႕ရပါတယ္။ စာေရးသူဆိုလိုတာက ဗိသုကာဘာသာရပ္သင္႐ိုးအေနနဲ႔ တစ္ႏွစ္ပတ္လံုးသင္ၾကားေစခ်င္တာေတာ့မဟုတ္။ အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြမွာ ဗိသုကာနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အေျခခံသိသင့္သိထိုက္တာေတြကို ပေရာဂ်က္အငယ္ေလးေတြနဲ႔ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္သင္ၾကားေပးျခင္းျဖင့္ ကေလးငယ္ေလးေတြက ဗိသုကာပညာ၊ ဗိသုကာလက္ရာမ်ားအေပၚခံစားႏိုင္မႈ ရွိလာႏိုင္မယ္ဆိုတာကိုေတာ့ ယံုၾကည္ပါတယ္။

စာေရးသူ ႏိုင္ငံျခားတီဗြီအစီအစဥ္တစ္ခုၾကည့္ဖူးပါတယ္။ အဲဒီအစီအစဥ္မွာ ႏိုင္ငံအရပ္ရပ္က ဗိသုကာ လူငယ္ေတြကိုဖိတ္ေခၚၿပီး အိမ္တြင္းအခန္းအလွဆင္ဒီဇိုင္း ၿပိဳင္ပြဲက်င္းပေပးျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ အဆင့္ဆင့္ယွဥ္ၿပိဳင္ေရြးခ်ယ္ေလ့ရွိၿပီး ေနာက္ဆံုးမွာ ဆန္ခါတင္အဆင့္အေနနဲ႔က်န္ရွိလာပါတယ္။ ထိုဆန္ခါတင္ထဲမွ အေကာင္းဆံုးတစ္ေယာက္ကိုေရြးခ်ယ္ကာ ဆုအေနနဲ႔ထိုက္ထိုက္ တန္တန္ေပးအပ္ခ်ီးျမႇင့္ပါတယ္။ ၿပိဳင္ပြဲရဲ႕အဆင့္ (၁) ဆင့္မွာဆိုရင္ စာေရးသူမွတ္မွတ္ရရ Client (အလုပ္ရွင္) ေတြက (၇) ႏွစ္အရြယ္ကေလးေတြပါ။ ပထမဆံုးဒီဇိုင္းဖန္တီးမယ့္ဗိသုကာလူငယ္ေတြက ကေလးေတြရဲ႕မိမိတို႔ အခန္းအေပၚျဖစ္ေစခ်င္တဲ့ဆႏၵကိုေမးျမန္းပါတယ္။ ကေလးတစ္ေယာက္က “သားအခန္းက ပင့္ကူလူသားရဲ႕ အခန္းလိုျဖစ္ခ်င္တယ္။” တခ်ိဳ႕က်ေတာ့လည္း “ပင္လယ္ဓားျပရြက္ေလွပံုစံကုတင္နဲ႔ အခန္းလိုခ်င္ပါတယ္” လို႔ေတာင္းဆိုၾကပါတယ္။

ကေလးေတြရဲ႕ေတာင္းဆိုမႈအေပၚအေျခခံၿပီး ဒီဇိုင္နာေတြက ဖန္တီးေပးရပါတယ္။ ထိုသို႔ဖန္တီးေပးေနရင္း သတ္မွတ္ထားတဲ့အခ်ိန္ျပည့္တဲ့ အခါမွာေတာ့ ကေလးေတြကိုပဲေခၚၿပီး ဖန္တီးထားတဲ့ ဒီဇိုင္းအေပၚအကဲျဖတ္ခိုင္းပါတယ္။ ကေလးေတြကလည္း ႐ိုးသားျဖဴစင္စြာမွတ္ခ်က္ေပးၾကပါတယ္။ “ဒီအခန္းမွာသာ သားေနရရင္ ေသခ်င္တာပဲ” ..”ဒီအခန္းႀကီးက ပ်င္းစရာႀကီး” စသည္ျဖင့္ မွတ္ခ်က္မ်ားကိုအေျခခံၿပီး ဒိုင္ေတြက ေနာက္တဆင့္တက္ခြင့္ရွိ၊ မရွိစဥ္း စားဆံုးျဖတ္ပါတယ္။ သူတို႔ႏိုင္ငံက ကေလးေတြက အက်ိဳးသင့္အေၾကာင္းသင့္ ေစာဒကတက္တာကို စာေရးသူေတာ့ ေက်နပ္အားရမိပါတယ္။ ကေလးေတြက ငယ္စဥ္ကတည္းက သိလိုစိတ္ျပင္းျပဖို႔လိုအပ္သလို ေစာဒကတက္ႏိုင္စြမ္းလည္းေကာင္းဖို႔လိုပါတယ္။ စာေရးသူေတြးမိတာက ဒီကေလးေတြက ဗိသုကာႏွင့္ပတ္သက္တဲ့ အေျခခံအခ်က္ေတြကို အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြမွာ အေပ်ာ္သေဘာသင္ၾကားခဲ့လို႔သာ ဒီဇိုင္းလက္ရာေတြအေပၚ ေစာဒကတက္ႏိုင္စြမ္းရွိတယ္လို႔ယူဆပါတယ္။ ယခုစာေရးသူတင္ျပမယ့္အေၾကာင္းအရာက ႏိုင္ငံရပ္ျခားက ကေလးသူငယ္ေတြဟာ ဗိသုကာပညာရပ္အေျခခံကို မည္သို႔ေလ့လာသင္ယူေနသလဲဆိုတာျဖစ္ပါတယ္။ ေဆာင္းပါးရွင္ Ana Rodriguez ရဲ႕ “Architecture for Children” ေဆာင္းပါးကို အေျခခံတင္ျပထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

၂၀၁၅ စာသင္ႏွစ္အတြင္း စပိန္ႏိုင္ငံ၊ ဂဲလ္လိစီးယားရွိ “Ceip Praza de Barcelos”အေျခခံပညာမူလတန္းေက်ာင္းမွာ (၄) ႏွစ္အရြယ္ေက်ာင္းသား/ေက်ာင္းသူေတြက ဗိသုကာပညာမိတ္ဆက္သင္႐ိုးကို ေက်ာင္းခ်ိန္အတြင္းသင္ယူဖို႔ျပ႒ာန္းခဲ့ပါတယ္။ ကိုယ္ပိုင္စိတ္ကူးေတြကို ကြန္႔ျမဴးရတဲ့အစီအစဥ္တစ္ခုအျဖစ္ ပေရာဂ်က္အမည္ကို ‘ကေလးမ်ားအတြက္ ဗိသုကာ’ ဆိုၿပီးသတ္မွတ္ခဲ့ပါတယ္။ ယေန႔ေခတ္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းမွာ ကေလးသူငယ္ေတြက ဖိအားဒဏ္အမ်ိဳးမ်ိဳးကိုခံစားေနရပါတယ္။ ပညာေခတ္ျဖစ္လာသည္ႏွင့္အညီ အခ်င္းခ်င္း ၿပိဳင္ဆိုင္မႈမ်ားျပားလာကာ ဘက္ေပါင္းစံုကဝင္လာသည့္ ပညာေရး၊ လူမႈေရးဖိအားအမ်ိဳးမ်ိဳးဒဏ္ကို ကေလးေတြအေနနဲ႔ခံစားရပါတယ္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပေရာဂ်က္ဦးေဆာင္သူမ်ားျဖစ္သည့္ Ana Barreiro, Marta Guirado ႏွင့္ Africa Martinez တို႔က ထိုပေရာဂ်က္ဟာ ကေလးေတြရဲ႕ဦးေႏွာက္ကို ေခတၲခဏအနားေပးသလိုလည္းျဖစ္၊ ကိုယ္ပိုင္စိတ္ကူးဥာဏ္လည္း တိုးတက္ေစႏိုင္တယ္ဆိုတာကို ရွင္းျပပါတယ္။
ပေရာဂ်က္ေအာင္ျမင္ဖို႔က ေက်ာင္းသား/ေက်ာင္းသူေတြနဲ႔ ဆရာ/ဆရာမေတြသာမက မိဘမ်ား၏အားေပးကူညီမႈကိုလည္းလိုအပ္ပါတယ္။ အေတြ႕အႀကံဳအရ ကေလးေတြက ဗိသုကာအေျခခံကိုတတ္ေျမာက္ဖို႔ မခက္ခဲပါဘူး။သူတို႔ဟာ အျခားဘာသာရပ္ေတြျဖစ္တဲ့ သဘာဝသိပၸံ၊ ဘူမိေဗဒ၊ သခ်ၤာ၊ အႏုပညာဘာသာရပ္ႏွင့္ အဂၤလိပ္စာေတြကိုသင္ၾကားခဲ့တဲ့အေျခခံေတြေၾကာင့္လည္း ဗိသုကာပညာကိုေလ့လာဖို႔မခက္ခဲႏိုင္ပါဘူး။ ပေရာဂ်က္ကာလကို (၁) ႏွစ္သတ္မွတ္ေပးၿပီး “ဘာရီ” ေဖာင္ေဒးရွင္းက ကူညီေပးပါတယ္။ “ဘာရီ” ေဖာင္ေဒးရွင္းက ထိုသို႔ပညာေရးပံုစံအသစ္ေလွ်ာက္လွမ္းမႈကို အထူးႀကိဳဆိုခဲ့ၿပီး လိုအပ္သည္မ်ားကိုအျပည့္အဝ ေထာက္ပံ့ေပးခဲ့ပါတယ္။

သင္ၾကားေရးပံုစံစနစ္အေနနဲ႔ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ တက္တက္ျြကျြက၊ ဖိအားမရွိသင္ၾကားႏိုင္ရန္ အားထုတ္ၾကၿပီး ကေလးေတြရဲ႕ကိုယ္ပိုင္ေတြးေခၚႏိုင္စြမ္းေတြကို တိုးတက္လာေအာင္ ႏူးဆြသင္ၾကားေပးျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ သင္ၾကားမည့္ ယူနစ္ (၇) ခုအတြင္းမွာပဲ ကေလးေတြက ေဆာက္လုပ္ေရးပစၥည္းေတြရဲ႕ သေဘာတရားအေျခခံ၊ Space (ဟင္းလင္း) ေတြအေပၚသိရွိႏိုင္မႈႏွင့္ သူတို႔ေနထိုင္တဲ့ဝန္းက်င္က မည္သို႔ေသာဧရိယာတည္ရွိသလဲ စသည့္အေျခခံသေဘာတရားေတြကို တီးမိေခါက္မိရွိလာပါတယ္။ ထိုသို႔ရည္ရြယ္ခ်က္ထားရွိကာ သင္ၾကားေရးနဲ႔ ပေရာဂ်က္စတင္မႈလုပ္ငန္းေတြ စလုပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။

 

ယူနစ္ (၁)။ ။ အရိပ္အာဝါသ၊ တိရစၦာန္ႏွင့္ လူေတြရဲ႕အျပဳအမူကိုေလ့လာျခင္း
ပထမဦးစြာ ကေလးေတြအေနနဲ႔ အရိပ္အာဝါသတစ္ခုကို ဖန္တီးၾကပါတယ္။ (စာေရးသူတို႔ ငယ္စဥ္က ဖ်ာလိပ္ႀကီးထဲကိုဝင္ၿပီး အိမ္ပံုစံမ်ိဳးအေပၚက အမိုးအေနနဲ႔ ေစာင္ကိုအုပ္ၿပီးေဆာ့သလိုပါပဲ။) ထို႔အျပင္ ကေလးေတြက သံေခ်ာင္းလံုးေလးေတြကို အဖုငယ္ေလးေတြနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီး ပံုသ႑ာန္တစ္ခုဖန္တီးရပါတယ္။ ထိုသို႔ ဖန္တီးျခင္းျဖင့္ အေဆာက္အဦတစ္ခု၏ဖြဲ႕စည္းမႈပံုစံစနစ္ (Structural System) တစ္ခု၏အေျခခံသေဘာကို သိျမင္လာႏိုင္မွာပါ။ ထို႔အျပင္ မိမိတို႔ပတ္ဝန္းက်င္ရွိ တိရစၦာန္ေတြရဲ႕လႈပ္ရွားမႈပံုစံႏွင့္ လူေတြရဲ႕အေလ့အထ အျပဳအမူအေျခခံေတြကို သင္ၾကားေပးပါတယ္။ သို႔မွသာ လူႏွင့္ဒီဇိုင္းဆက္စပ္မႈကိုနားလည္ဖို႔ လြယ္ကူေစမွာပါ။

 

ယူနစ္ (၂) ။ ။ အိမ္ပံုစံငယ္မ်ား ဖန္တီးျခင္း၊ ပိုင္နက္ႏွင့္ လူ႔ပတ္ဝန္းက်င္၏ အေျခခံကိုေလ့လာျခင္း
ယူနစ္ (၂) မွာေတာ့ ကေလးငယ္ေလးေတြက အိမ္ပံုစံငယ္ေလးေတြကို ဖန္တီးရပါတယ္။ ကေလးတစ္ေယာက္စီတိုင္း မိမိစိတ္ကူးထဲမွာရွိတဲ့ စိတ္ကူးအိမ္ေလးတစ္ခုကို စကၠဴကတ္ထူျပား၊ ေရာင္စံုစာရြက္၊ ေကာ္၊ ေဆာ့(ပ္)ပင္ႏွင့္ ကတ္ေၾကးေတြကို အသံုးျပဳကာဖန္တီးရပါတယ္။ ထိုသို႔စိတ္ကူးရွိသမွ်ကို ဖန္တီးေစခိုင္းျခင္းျဖင့္ အိမ္တစ္ခုမွာ လိုအပ္တဲ့အေျခခံအခ်က္မ်ား၊ လိုက္ဖက္ညီတဲ့အေရာင္ဖြဲ႕စည္းႏိုင္မႈႏွင့္ ကိုယ့္ပတ္ဝန္းက်င္အေပၚ စူးစမ္းလာမႈအျမင္ေတြ ျမင့္တက္လာႏိုင္ပါတယ္။ ထို႔အျပင္ အခ်င္းခ်င္းဖန္တီးထားတာေတြကိုျမင္ေတြ႕ၾက ျခင္းျဖင့္ တစ္ဦးေပၚတစ္ဦး နားလည္မႈတိုးတက္လာၿပီး စိတ္ကူးဥာဏ္ေတြတိုးတက္လာႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။

 

ယူနစ္ (၃) ။ ။ လူ႔ခႏၶာကိုယ္အတိုင္းအတာႏွင့္ အခ်ိဳးအစားကိုေလ့လာျခင္
လူေနထိုင္ရန္ သင့္ေတာ္သည့္ဧရိယာတစ္ခုနဲ႔ အခန္းငယ္တစ္ခု၏ပံုကို ဂရက္စာရြက္ေပၚမွာေရးဆြဲရပါတယ္။ ထို႔ေနာက္ ကေလးေတြက သူတို႔စိတ္ကူးနဲ႔ေရးဆြဲထားတဲ့ အခန္းပံုကိုၾကည့္႐ႈၿပီး ကာလာတိတ္ေတြကိုအသံုးျပဳကာ (၁ း ၁) အခ်ိဳးအစားႏွင့္ ၾကမ္းျပင္ေပၚမွာကပ္ၿပီး အခန္းဖြဲ႕ပံုစံဖန္တီးၾကပါတယ္။ ထို႔ျပင္ ေန႔စဥ္ထိေတြ႕အသံုးျပဳေနတဲ့အရာဝတၴဳ (ဥပမာ – စားပြဲခံု၊ ထိုင္ခံု) စသည္တို႔ကို တိုင္းတာရပါတယ္။
ထို႔ေနာက္ဆက္လက္ၿပီး (၃၀¬¬×၃၀) စင္တီမီတာ အကြက္ေလးထဲမွာ သူတို႔ကိုယ္ပိုင္ေနထိုင္တဲ့ အခန္းေလးကိုေရးဆြဲရပါတယ္။ အတိုင္းအတာကို အဓိကတိုင္းတာဖို႔ေစခိုင္းခဲ့ေသာ္လည္း အဓိကလိုအပ္ခ်က္ေတြျဖစ္တဲ့ (တံခါး၊ ျပတင္းေပါက္ႏွင့္ ပရိေဘာဂ) ပစၥည္းေတြကိုလည္း မပါမျဖစ္ထည့္ရမယ္ျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္း ဆရာ/ ဆရာမေတြက မွာလိုက္ပါတယ္။

 

ယူနစ္ (၄) ။ ။ အေျခခံဗိသုကာေဝါဟာရမ်ားကို ေလ့လာျခင္း
အတိုင္းအတာမ်ားကိုေလ့လာရာမွာ ကေလးေတြကို ဂိမ္းတစ္ခုေဆာ့ေနရသည့္အလား ၿငီးေငြ႕မႈမရွိေစရန္ သင္ၾကားေပးပါတယ္။ အခ်ိဳးအစားမတူဘဲ အရာဝတၴဳမ်ားရဲ႕အတိုင္းအတာကို လူရဲ႕အခ်ိဳးအစားနဲ႔ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာေစၿပီး သင္ၾကားေပးပါတယ္။ ‘ကေလးမ်ားအ တြက္ဗိသုကာ’ ဆိုသည့္အတိုင္း ကေလးတစ္ဦးစီတိုင္းဟာ တစ္ႏိုင္တပိုင္အနည္းဆံုး စာလံုးေရ (၆) လံုးကေန အလံုး (၃၀) အထိေတြ႕ႀကံဳသင္ၾကားရသမွ်မ်ားကို အက္ေဆးေရးရပါတယ္။ ေရးရမယ့္ေခါင္းစဥ္အေၾကာင္းအရာက ‘ကြ်ႏု္ပ္တို႔ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ဆံုးအိမ္’ ဟူ၍ျဖစ္ပါတယ္။

 

ယူနစ္ (၅) ။ ။ ဗိသုကာပညာရွင္တစ္ေယာက္၏ လက္ေတြ႕ဘဝႏွင့္ အိမ္အခန္းဖြဲ႕ပံုကိုေလ့လာျခင္း
ယူနစ္ (၅) မွာေတာ့ ကေလးေတြက လက္ေတြ႕ကြင္းဆင္းေလ့လာရပါတယ္။ လက္ေတြ႕အခန္းတစ္ခန္းမွာ ပါသင့္ပါထိုက္တဲ့အခန္းဖြဲ႕ပံုစံေတြကို ေလ့လာရပါတယ္။ စာရြက္ထဲမွာစိတ္ကူးနဲ႔ဆြဲတဲ့အရာေတြကို လက္ေတြ႕အေနနဲ႔ မည္သို႔အေကာင္အထည္ေဖာ္ျဖစ္လာတယ္ဆိုတာကို အေျခခံသိရွိေစရန္ျဖစ္ပါတယ္။

 

ယူနစ္ (၆) ။ ။ မိမိ၏ပတ္ဝန္းက်င္ကို ေလ့လာစူးစမ္းျခင္း
ေနာက္ဆံုးယူနစ္မေရာက္ခင္ ယူနစ္ (၆) အေနနဲ႔ ကေလးေတြက အုပ္စုလိုက္ေလ့လာသင္ယူရပါတယ္။ကေလးေတြအားလံုးရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ထင္ျမင္ခ်က္ေတြကို ေမးျမန္းပါတယ္။ ကေလးေတြကလည္း အခ်င္းခ်င္းေဆြးေႏြး တိုင္ပင္ထားသမွ်မ်ားကိုေျပာျပပါတယ္။ စပိန္ႏိုင္ငံရွိ (၁း၁) အခ်ိဳးအစားနဲ႔ဖန္တီးထားတဲ့ “Plaza de Barcelos” ပံုစံငယ္ကေလးကစားကြင္းကို ကေလးေတြသြားေရာက္ၾကည့္႐ႈေစၿပီး လက္ေတြ႕ေဆာ့ကစားတဲ့အခါမွာ အဆင္ေျပမႈရွိ၊ မရွိကို ေမးျမန္းၿပီးမွတ္ခ်က္ရယူပါတယ္။ မွတ္ခ်က္ရယူၿပီးတဲ့အခါမွာေတာ့ ကေလးေတြကို ထိုပေရာဂ်က္နဲ႔ ဆက္စပ္တဲ့ေလ့က်င့္ခန္းေတြကိုေပးပါတယ္။ အခ်ိန္အားျဖင့္ ၂ ပတ္အခ်ိန္ေပးပါတယ္။ (၂) ပတ္ျပည့္တဲ့ေန႔မွာေတာ့ သူတို႔ကိုယ္ပိုင္စိတ္ကူးနဲ႔ဖန္တီးထားတဲ့ ကစားကြင္းတစ္ခုကို ကေလးတစ္ဦးစီတိုင္းလုပ္ေဆာင္ရပါတယ္။

 

ယူနစ္ (၇) ။ ။ လုပ္ေဆာင္မႈေနာက္ဆံုးအဆင့္
တစ္ဦးခ်င္းစိတ္ကူးနဲ႔ဖန္တီးထားတဲ့ကစားကြင္းေတြ ၿပီးစီးသြားတဲ့အခါမွာေတာ့ ကေလးေတြအားလံုးရဲ႕ စိတ္ကူးအယူအဆေတြကို ပူးေပါင္းလိုက္ပါတယ္။ စတုရန္းပံုစံတည္ရွိေနတဲ့ျပႆနာကို ဘယ္လိုေျဖရွင္းမလဲနဲ႔ ထိုအယူအဆကိုအေျခခံၿပီး မိမိတို႔လက္ရွိတက္ေနတဲ့ေက်ာင္းကိုလည္း သံုးသပ္ရပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့ ကေလးေတြအသီးသီးရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္စိတ္ကူးေတြနဲ႔ ေပါင္းစည္းထားတဲ့ ပေရာဂ်က္တစ္ခုၿပီးစီးသြားပါတယ္။ ထို႔ေနာက္ ကေလးေတြက သူတို႔ပေရာဂ်က္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဆရာ/ ဆရာမမ်ား၊ မိဘမ်ားေရွ႕မွာရွင္းျပၿပီး စကားႏိုင္လုပြဲပံုစံ အခ်င္းခ်င္းအႀကိတ္အနယ္ေဆြးေႏြးကာ သင္ၾကားမႈအစီအစဥ္ၿပီးဆံုးခဲ့ပါတယ္။
စာေရးသူတင္ျပသြားခဲ့တဲ့ ယူနစ္အဆင့္ (၁) ဆင့္စီတိုင္းဟာ ကေလးေတြအတြက္ ျပည့္စံုေကာင္းမြန္တဲ့အခ်က္ေတြပါပဲ။ သို႔ေသာ္လည္း ပညာေရးအေျပာင္းအလဲ တစ္ခုသြားဖို႔ဆိုတာ ‘ႏွမ္းတစ္ခုထဲနဲ႔ေတာ့ ဆီမျဖစ္’ ႏိုင္ပါဘူး။ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရရဲ႕ပံ့ပိုးကူညီအားေပးမႈႏွင့္အတူ အရပ္ဖက္အဖြဲ႕အစည္းေတြရဲ႕ ပံ့ပိုးကူညီမႈလည္းလိုအပ္ပါတယ္။ ထို႔အျပင္ မိမိ၏ကေလးကို အစစအရာရာ အားေပးတိုက္တြန္းမည့္မိဘမ်ားႏွင့္ ကေလးမ်ားအေပၚ စိတ္ရွည္သည္းခံႏိုင္သည့္ ဆရာ/ဆရာမမ်ားလည္း လိုအပ္ပါတယ္။ စာေရးသူတကၠသိုလ္ရွိ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြကိုအၿမဲေျပာျပသလို ‘ဗိသုကာပညာက ဗိသုကာကို သင္ယူေနတဲ့သူေတြနဲ႔သာဆိုင္တာမဟုတ္။ လူေတြအားလံုးနဲ႔သက္ဆိုင္တယ္’ ဆိုတာပါ။ မည္သူမဆို ဗိသုကာလက္ရာတစ္ခုကို ခံစားထိေတြ႕ႏိုင္တယ္ဆိုတာကို အၿမဲရွင္းျပပါတယ္။

ထို႔ေၾကာင့္ လူတိုင္းနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့ ဗိသုကာပညာရပ္အေျခခံကို ငယ္ရြယ္စဥ္ကတည္းကသာ ထိေတြ႕ခြင့္ရခဲ့ရင္ ဗိသုကာလက္ရာတစ္ခုအေပၚ အေပၚယံခံစားမႈသက္သက္ထက္ ပိုမိုခံစားႏိုင္မည္ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို ေမွ်ာ္လင့္ရင္း ……။

ခ်စ္ျခင္းမ်ားစြာျဖင့္
ေဇာ္ကိုကို (ဗိသုကာ)